Saraybosna

15.10.2013-17.10.2013

Merhaba arkadaşlar,
Kurban bayramı tatili için yeterince zamanımız olduğunu düşünerek birkaç ay öncesinden pegasustan Saraybosna gidiş, Arnavutluk Tiran dönüşlü biletlerimiz alarak balkan turu rotamızı çizdik. Vize alma zorunluluğumuzun olmaması bu geziyi bize daha da cazip hale getirdi :) Gezimize Saraybosna'yla başlayalım..

Saraybosna

Sabiha Gökçen Havaalanı'ndan öğlen uçağımıza bindik, böylece Saraybosna, Karadağ ve Arnavutluk gezimiz de başlanmış oldu. Öğleden sonra Saraybosna'ya indik. Ülkeye girişte vize uygulamasının olmaması nedeniyle çok vakit kaybetmeden pasaport kontrolünden geçtik. Şehrin merkezine gitmek için sadece taksi ile ulaşım var. Biz havaalanından çıktığımızda o an taksi bulamamıştık. Anı turun rehberine denk geldik ve bizi merkeze bırakabileceğini söyledi :) Merkeze geldiğinizde ilk olarak sizi Başçarşı ve burada bulunan sebil karşılıyor. Burası sanırım herkesin buluşma yeri. Başçarşı sokaklarında gezmeye başlıyoruz. Bayramın ilk günü olduğu için çoğu yer kapalı..

Şadırvan
Başçarşı
Başçarşı keşfinin ardından, Başçarşı'ya 5 dk yürüme mesafesinde olan toplu mezarlığa gidiyoruz.. Karşılaştığımız manzara gerçekten çok üzücü :(

Sırt çantalarımızı ve valizimi bırakmak için otelimize gitmek için taksi çevirdik. Burada bizim bir hatamız olmuştu. Saraybosna'nın para birimi "KM". Biz euroyla geldiğimiz için paramızı onların para birimine çevirmek takside bizim için biraz sıkıntı olsa, o günkü kurdan taksiciye ücreti euro olarak verdik, üstünü KM olarak aldık. O nedenle siz buraya gelirken yanınızda bir miktar KM bulundurun ;) Şunu da belirtiyim, Başçarşı'da bankamatik kartını kullanıp paranızı KM olarak alabileceğiniz bankamatikler var. Otelimiz: Youth Hostel Ferijalac'dı. Otel temizdi fakat lüks değildi. Tren istasyonuna ve otogara yakındı, Mostar'a tren ya da otobüsü kullanarak gideceğimizi düşünerek  bu oteli seçtik. Otele gelip çantalarımızı bıraktıktan sonra, biraz dinlenip bir de şehri gece görmek için merkeze geçtik tekrar. Akşam Saraybosna'nın maçı vardı, böyle ateşli taraftar kesinlikle görmedik, onlarla maç izlemek gerçekten çok zevkliydi :)

Sarajevska adında birası var ve oldukça ucuz, ayrıca lezzetli..

Bir de cevabi adında kebapları var. Başçarşı'da kebap yiyebileceğiniz birçok kebapçı var. Yemenizi tavsiye ederiz.

Gece biramızı içip barların olduğu sokakalarda gezdikten sonra otelimize taksiyle geri döndük.
Ertesi sabah planımız Mostar'a gitmekti. Mostar'a gitmek için tren ve otobüs kullanabilirsiniz. Ancak Saraybosna'da geçireceğimiz gün kısıtlı olduğu için sabahtan savaş zamanında kullanılan Tünel evi görmeye, öğlende otobüsle Mostar'a geçmeye karar verdik. Mostar'a trenle ulaşım sabah erken saatlerinde olduğu için, öğlen saati seferleri bulunan otobüsüyle ulaşımı tercih ettik.

Tünel

Sabah, otele taksi çağırdık ve taksiciyle pazarlık yapıp bizi Yaşam Tünel'inin bulunduğu eve götürmesini istedik. Tünel, Saraybosna Havaalanı'na çok yakın. Tünel, Sırpların kuşatmasından kurtulmak için Boşnaklar tarafından yaklaşık dört ayda yapılmış, 800 metre uzunluğunda. Ancaki tünelin 20 metresi sergileniyor, kalan 780 metrelik kısmı güvenlik sebebiyle bilinçli olarak yıkılmış. Ev daha ilk görünüşte kurşun izleriyle dolu, delik deşik :(
Tünele, iki katlı bir evin alt katından girdik. Ev, Kolar ailesine ait. Savaş döneminde Boşnak ordusuna hibe edilmiş. İçeri girince, Saraybosna'nın kuşatmasıyla ilgi belgesel izleyebiliyorsunuz.

Tünel'de savaşta yaşanılanların anlatığı ve askeri malzemelerin sergilendiği odalar var.

Tünel gezisini tamamladıktan sonra, taksiyle eski otobüs terminaline giderek yarın sabah gideceğimiz Karadağ biletlerimizi aldık. Ardından yeni terminale giderek Mostar biletimizi aldık ve yola çıktık. Gezimize, Mostar yazımızdan devam edebilirsiniz :)